Lazada Malaysia

Selasa, 19 September 2017

Inilah Rahsia Disebalik Melamakan Rukuk Dan Sujud, Manfaatnya Amat Luar Biasa Sekali

Solat lima waktu merupakan perintah yang wajib dijalankan oleh Umat Islam. Kekhusukkan dalam menjalankan solat sangat penting untuk mendapatkan manfaat baik secara agama maupun kesihatan. Ada orang yang dalam solatnya begitu khusuk dan menikmati setiap gerakan-gerakannya.



Namun ada pula yang cepat-cepat agar solat segera selesai. Dua gerakan yang biasanya dilakukan dengan cepat ada saat rukuk dan sujud. Karana urusan dunia biasanya manusia mempercepat dua gerakan ini supaya solat cepat selesai.

Padahal dua gerakan ini memiliki manfaat besar dari segi kesihatan. Jika dilakukan secara cepat, maka manfaat kesihatan dari gerakan rukuk dan sujud ini tidak didapatkan secara maksimum. Manfaat kesihatan apa yang dimaksud? Berikut ini ulasannya.

Dalam sebuah hadist, Rasulullah SAW memerintahkan umatnya untuk memperlama gerakan rukuk dan sujud. Menurut Rasulullah lamanya dua gerakan tersebut dapat menggugurkan dosa. Suatu hari Abdullah bin Umar -rodhiallohu anhuma- melihat seorang pemuda sedang solat, dia memanjangkan solatnya dan melamakannya, maka beliau bertanya: siapa yang tahu orang itu? Maka ada yang menjawab: Saya.

Beliaupun mengatakan: seandainya aku mengenalnya, tentu aku akan menyuruhnya untuk memanjangkan rukuk dan sujudnya, karena aku pernah mendengar Nabi -Shollallohu alaihi wasallam- bersabda:

“Sungguh, jika seorang hamba berdiri untuk solat; semua dosanya didatangkan, dan diletakkan di atas bahunya. Maka setiap kali dia rukuk dan sujud, dosa-dosa tersebut menjadi berjatuhan. (Lihat Silsilah shahihah: 1398, sanadnya shahih).

Dari hadist di atas, dapat di ambil kesimpulan bahawa semakin lama rukuk dan sujud, maka akan semakin banyak dosa yang akan dilepaskan dari diri manusia. Ternyata tidak hanya dari segi agama saja gerakan yang lama dan khusuk ini memberikan manfaat. Dari segi kesihatan pun, memperlama ternyata gerakan rukuk dan sujud juga memiliki manfaat besar.

Rukuk menjadi salah satu gerakan yang ternyata miliki banyak manfaat bagi kesehatan manusia. Ruku yang sempurna boleh di tandai apabila kita meletakan gelas di punggung maka tidak akan tumpah sebab antara kepala dan tulang belakang atau punggung sejajar.

Selain itu, posisi rukuk yang sempurna ini juga bermanfaat untuk menjaga kesempurnaan posisi punggung sebagai penyangga tubuh dan pusat syaraf dan posisi jantung sejajar dengan otak sehingga bahagian tengah badan kita dapat teraliri darah dengan sempurna.

Posisi tangan tertumpu pada lutut ini sangat bermanfaat untuk menenangkan pada otot-otot bahu sampai ke bawah. Menerut kajian posisi rukuk ini juga sangat bermanfaat untuk melatih pundi kencing sehingga terhindar dari penyakit prostat.

Sementara itu, sujud juga menjadi gerakan dalam solat yang memiliki banyak manfaat bagi kesihatan manusia. Menungging dengan meletakkan kedua tangan, lutut, ujung kaki dan dahi pada lantai. Posisi sujud ini berguna juga untuk mengepam limfa ke bahagian leher dan ketiak. Posisi jantung di atas otak menyebabkan kawasan ini kaya akan kandungan oksigen yang dapat mengalir secara maksima ke otak.

Aliran tersebut sangat berpengaruh terhadap daya fikiran seseorang. Oleh sebab itu, ada baiknya melakukan sujud dengan tumaninah, yakni tidak tergesa-gesa agar darah mencukupi dialirkan ke otak. Posisi yang demikian ini menghindarkan seseorang dari gangguan buasir. Khusus bagi wanita baik rukuk maupun sujud memiliki manfaat luar biasa bagi kesuburan dan kesehatan organ kewanitaan.

Demikianlah ulasan mengenai faedah di balik lamanya rukuk dan sujud dalam solat. Jika ingin dosa berguguran, maka lakukan sunnah Rasulullah ini. Semoga kita selalu menjadi hamba Allah yang selalu beriman dan beramal solat.

Sumber: ceritagempakkomuniti


EmoticonEmoticon